Historia
Säätöyhteisö B2 ry:n historian varrelle mahtuu monenmoista säätöön liittyvää tapahtumaa. Muutamat tärkeimmät vaiheemme on kerrattu tällä sivulla
Project B2 ja Vekoduck.com
Ensimmäinen toiminnan sykäys lähti vuoden 1997 alkuvaiheilla tuoreen
QuakeWorld-verkkopelin ympäriltä. Halusimme perustaa epäkaupallisen verkkoyhteisön
tarjoamaan kotisivutilaa sekä oleellista sisältöä kotimaisille harrastajille.
Ensimmäisen noin vuoden Vekoduck toimi täysin itsenäisesti, sittemmin
pari vuotta yhteistyössä Internet-operaattorien verkkopelien palvelintoiminnan
kanssa. Osa toiminnasta muuttui kaupallisesti operoiduksi lähellä vuosituhannen vaihdetta
ja toimi nimellä Tiimipeli.net. Kun kyseisen palvelun kaupallinen ylläpito lopetettiin
vuoden 2002 jälkeen, otti B2 hoidettavakseen palveluun jääneet viimeiset
verkkopeliyhteisöjen kotisivut. Näin ollen se osuus Tiimipeli.net:stä joka
alunperin perustui täysin epäkaupalliseen toimintaan, päätyi "takaisin" B2:lle joka
oli siihen mennessä jo täysin dedikoitunut epäkaupallisten tahojen tukijaksi.
Historian toinen puolisko alkoi muodostumaan vuoden 1998
aikana erilaisten japanilaisen animaation erityisalojen harrastajien keskuudessa.
Ensimmäiseksi varsinaiseksi tehtäväksi tuli teknisten resurssien, aluksi lähinnä
sähköpostilistojen tarjoaminen näiden harrastajien käyttöön. Ongelma oli jo silloin
pitkälti sama kun nykypäivänä. Pääosa palveluista, niin ilmaisista kuin maksullisista,
on suunniteltu nk. mainstream-asenteella, eli pienemmät erikoisalojen piirissä toimivat
harrastajaryhmät eivät helposti saa tarvisemiaan teknisiä resursseja käyttöön. Ongelman
havaittuamme, halusimme lyhyesti sanoen kehittää avoimelle mielelle sopivia
tukipalveluita. Näiden osalta päätimme toimia eri nimellä kun saman porukan
verkkopeliyhteisöt ja nimeksi kehkeytyi eri vaiheiden myötä Project B2.
Eleisempikin lähtökohtamme on ollut toimintamme koko ajan käyttökynnyksen
madaltaminen. Mielestämme on väärin edellyttää jokaiselta käyttäjältä kaiken kattavaa
teknistä tietämystä, jota voidaan aika ajoin tarvita esimerkiksi keskusteluverkkojen
käytössä. Tekniikan vauhdissa pysyminen on kivuliasta ja monesti yhtä turhaa.
Tavoitteemme on ollut madaltaa kynnystä teknisissä ratkaisuissa ja tuoda niitä näin yhä
suurempien käyttäjämäärien ulottuville, kuitenkaan vieraannuttamatta paremmin tekniikan
hallitsevia käyttäjiä. Tämä oli lähtökohtamme niin Vekoduckin kuin Project B2:n
alkuvaiheilla.
Säätöyhteisö B2 ry
Vuoden 2003 puolivälissä päätimme rekisteröidä yhdistyksemme virallisesti.
Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyi hakemuksen viimein
vuoden 2004 alussa. Rekisteröinnin tarkoituksena oli ennen kaikkea helpottaa erilaisten
yhteistyösopimusten aikaansaamista.
Vuosina 2004-2008 teimme aktiivisesti toimia räjähdysmaisesti kasvaneen japanilaisen
pop-kulttuurin harrastajien parissa, tarjoten kotisivutilaa ja muita resursseja
kymmenille yhdistyksille, yhteisöille ja tapahtumille. Tänä aikana B2:n toimesta
perustettiin muun muassa Cosplay Finland Tour, joka toteutti B2:n toiminnan tukemisen
periaatetta cosplayharrastajien parissa sekä Aniki.fi, joka toimi useita vuosia
Suomen suurimpana japanin pop-kulttuurin yhteisöpalveluna, hiljentyen vähitellen
vasta facebookin kasvavan suosion myötä.
Tänä aikana B2 nousi myös aktiiviseksi monien tapahtumien järjestelyissä, jossain määrin myös
hallinnollisissa tehtävissä.
Yhteisön kasvettua ja osoitettua sekä halua että mahdollisuutta toteuttaa uudenlaisia
tapahtumia ja toimia yhä laajemmin, päätettiin B2:n parissa jättäytyä hieman sivummalle
harrastuksen toteuttamisesta. Toimemme tukijoukkoina olivat edelleen tarpeellisia,
mutta uusien ihmisten myötä esille tulleet uudet ideat tarvitsivat tilaa, jolloin oli
tärkeää antaa uusien tekijöiden nousta esille. Monessa mittakaavassa tämä periaate on
ollut tärkeä B2:n omassa sekä sen jäsenten harrastushistorioissa. Vaihtuvuus on tärkeää.
Kartan laajeneminen
Vuosien varrella tuli yhä selvemmäksi, että sananvapauden tila Suomessa on varsin
kyseenalainen. Vuosien 2007-2008 tienoilla päädyimme seuraamaan monien aiheesta
huolestuneiden tahojen liikkeitä. Sen myötä olemme tukeneet useita kansanliikkeitä ja
kansalaisjärjestöjä, joiden periaatteena on nostaa esille sananvapauden puutteita,
tietoyhteiskunnan kehityksen virheitä, perustuslain vastaisia toimia sekä muita
tärkeitä yhteiskunnallisia aiheita. Katsoimme, että tukemamme pienet, usein
vähemmistöjen asiaa ajavat yhteisöt olivat
monien poliitikkojen hampaissa syyttä suotta. Valtaa pitävien ajama kehityksen suunta
tukisi yhä vahvemmin suuria, monikansallisia toimijoita Internetissä kaikkien muiden
kustannuksella. Internetin avoimuuden kaikki hyvät puolet olivat uhattuina.
Tapahtuneen myötä katsoimme, että kymmenvuotisjuhliemme jälkeen noin vuonna 2008,
oli aihetta hieman muuttaa perusperiaatteitamme. Maassamme on monia tahoja,
jotka eivät saa ääntään kuuluviin. Yhteisöillä on kykyä sanoa sanansa ja perustella
näkökantansa, mutta kansalaisvaikuttaminen on rajattua, sillä poliittisesti vaikeat
mielipiteet vaietaan herkästi kuoliaaksi. Tämän haasteen myötä halusimme ottaa päätehtäväksemme
äänen antamisen mahdollisimman monille. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen tukeminen ei missään
vaiheessa päätynyt päätehtäväksemme, mutta se on pitkään ollut toiminnan sivuosassa.
Tietojärjestelmiä ja taidetta
Harrastustapahtumien järjestämisen puolella kasvu alkoi olemaan huomattavaa ja kun vuosi 2010 saavutettiin, oli moni pieni harrastelijaprojekti alkanut uhkaavasti paisumaan jopa monikymmenkertaiseksi lähtökohtaansa nähden. Tässä vaiheessa myös tietojärjestelmien rajat alkoivat tulemaan vastaan. B2:n osalta tämä tarkoitti panostuksia useiden eri toimijoiden yhteisiin järjestelmiin. Kotisivutilan tarjonnalle on yhä kysyntää, mutta yhä useampi ratkaisu on tätä laajempi, edellyttäen virtuaalipalvelimia ja toiminnan jatkuvuuden turvaamista esim. useita eri konehuoneita käyttämällä. Vuoden 2015 tienoilla kohdeyleisön joukkoon on ilmestynyt myös ilahduttava määrä taiteen alan toimijoita. Kuten monet yhteiskuntaa seuraavat tahot ovat kommentoineet, tiukat taloudelliset ajat luovat kasvualustaa itsenäisille, riippumattomille taiteen tekijöille ja B2 haluaa olla myös heitä tukemassa.
Kulttuuri edelleen keskiössä
Vuoden 2016 keväällä, kun aloimme vähitellen tiedostamaan kaksikymmenvuotisjuhlien lähenemisen, päädyimme väsäämään uuden logon korvaamaan edellisen. Logon yhteyteen lanseerattiin myös motto "Kulttuurin tukija", joka on kuvastanut päätehtäväämme, työmme ydintä oikeastaan aivan alusta pitäen. Vaikka monia muita tempauksia onkin vuosien varrelle mahtunut, on kaikenlainen, -näköinen ja -värinen kulttuuri edustanut tukiemme saajista aina ylivertaista enemmistöä. Ruohonjuuritason fokuspisteissä on toki tapahtunut muutoksia - Cosplay Finland Tour (CFT) päätettiin ajaa vähitellen alas sen saavutettua alkuperäiset tarkoituksensa. Samalla ryhdyimme tukemaan kasvavaa vapaaehtoisvalokuvaajien yhteisöä voimakkaasti. Uusi Conikuvat.fi -yhteisö otti hoitaakseen myös CFT:n valokuvaustehtävät, jotka olivatkin vähitellen muodostuneet sen tärkeimmäksi palveluksi. Lisäksi päätimme virallistaa tukemme myös julkishallinnon nuoriso- ja kulttuurityölle. Epävirallisesti apua on annettu jo pitkään, jolloin asian kirjaaminen selkeästi tuntui hyvältä ajatukselta. Etenkin nykyisten kaltaisina talouden pula-aikoina tälle avulle on mitä ilmeisimmin voimakasta kysyntää eri puolilla maata.