Kannanotto sananvapaudesta ja Hommaforumista

13.7.2010 - JULKAISUVAPAA

Viime aikoina on herännyt laajaa keskustelua liittyen lähinnä maahanmuuttopolitiikan vastaisista linjauksista tunnetun Homma ry:n pyörittämään Hommaforum-sivustoon. Keskusteluissa on noussut esille sivustoon liittyvät tahot ja tukijat, myös Säätöyhteisö B2 ry (B2). B2 on tarjonnut Hommaforum-sivustolle teknisiä apuja jo pidemmän aikaa. Aiheesta nousseen, osin virheellisen tiedon vuoksi, haluamme tarkentaa yhteistyön luonnetta sekä toimintamme periaatteita.

Säätöyhteisö B2 ry perustettiin alusta pitäen tarjoamaan apua tahoille, joilla on jotain sanottavaa. Aihepiireinä olivat ensin eri harrasteet ja kulttuuri , myöhemmin myös monet kansalaisjärjestöt ja -liikkeet. Tämän myötä olemme myös alusta pitäen tehneet selväksi, että emme organisaationa puutu tukemiemme tahojen sisäiseen toimintaan (*1). Pidämme itse asiassa selkeää erottautumista toiminnan sisällöstä ehdottomana edellytyksenä yhteistyölle.

Konkreettisesti erottautuminen sisällöstä ja toiminnasta tarkoittaa muutamien perusohjeiden seuraamista. Ensinnäkään, emme rekisteröi verkkotunnuksia tukemiemme tahojen puolesta, vaan ohjeistamme nämä tahot rekisteröimään osoitteet itse. Toisekseen, emme säilytä tukemiemme tahojen operoimien palvelinkoneiden salasanoja. Emme myöskään ota vastaan pääkäyttäjän oikeuksia mihinkään tuettujen tahojen palveluihin, kuten keskustelualueille tai sisällönhallintajärjestelmiin. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin periaatteellinen linjaus, eli emme ota kantaa tukemamme tahon toimintaan sen paremmin puolesta kuin vastaan.

B2 ei halua toimia tukemiensa tahojen moderaattorina tai valvojana. Mielestämme jokainen tekstiä kirjoittava taho saa itse vastata sanoistaan ja sivuston sisällönvalvonnan tehtävä kuuluu sivuston ylläpitäjille. Mikäli tarve niin vaatii, jatkotoimenpiteistä vastaavat poliisi ja syyttäjänvirasto - ei missään nimessä verkko-operaattori tai palveluntarjoaja, jollaiseksi myös itsemme laskemme.

Luonnollisesti kaikki ylläoleva pätee myös Hommaforumiin. B2 ei organisaationa ota mitään kantaa heidän ajamiinsa asioihin tai heidän toimintaan. Emme sen paremmin kannata kuin vastustakaan heidän viestejään. Meille oleellisinta on tarjota mahdollisimman monelle yhteisölle ja yksilölle mahdollisuus mielipiteensä ilmaisuun. Emme näe mitään painavaa syytä, miksi emme tukisi myös Hommaforumia, emmekä toisaalta myöskään mitään syytä, miksi heitä pitäisi muutoinkaan katsella erikoistapauksena. Toimimme viestinviejänä, emme sen kirjoittajana.

Säätöyhteisö B2 ry:n koko hallitus näkee tapahtuneesta ilmenneet syytökset meitä kohtaan paitsi ikävinä, mutta myös merkkinä toimintamme tarpeellisuudesta. Sananvapauden perusperiaatteiden mukaisesti sananvapaus voi toteutua vain silloin, kun esille pääsevät myös paheksuttavat ja normista poikkeavat mielipiteet. Kiitos tähän periaatteeseen nojaamisen kautta aikojen, voimme tänä päivänä puhua vaikkapa eri uskontokuntien tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksista. Nämä, nykypäivänä hyväksyttävät mielipiteet, olivat aikanaan paheksuttavia ja monia kohtaan loukkaavia.

Historia on myös aivan liian täynnä ikäviä esimerkkejä paheksuttavien mielipiteiden demonisoinnista ja ajamisesta maan alle. Monet ihmiskunnan historian ikävimmät tapahtumat lähtivät liikkeelle mielipiteen sorrosta, poliittisen korrektiuden pakottamisesta ja toisinajattelijoiden jahdista. Asiallinen keskustelu ja asioiden sopiminen väkivallattomasti edellyttävät kaikkien mielipiteiden tuomista päivänvaloon, julkiseen debattiin ja avoimeen kansalaiskeskusteluun.

Tapahtunut verbaalinen hyökkäys B2:n toimintaa kohtaan on mielestämme osoitus siitä, että aktiivista työtä sananvapauden puolesta tarvitaan. Aiomme jatkaa työtämme ja tarjota jatkossakin palveluitamme yhteisöille, yhdistyksille ja kansalaisjärjestöille, joilla on jotain sanottavaa. Mikäli jokin järjestö kokee, että tukemamme verkkopalvelu edustaa ikäviä mielipiteitä, rohkaisemme heitä tuomaan mielipiteensä ilmi ja jatkamaan käynnissä olevaa kansalaiskeskustelua edelleen. Mikäli voimme toimintamme rajojen puitteissa auttaa asiassa, kannamme mieluusti kortemme kekoon.

Emme voisi harkitakaan vaativamme, että meidän vastaiset mielipiteet pitäisi hiljentää. Toivomme kuitenkin, että mielipiteistä jätettäisiin pois asiattomuudet, eikä esitettäisi aiheettomia spekulointeja faktatietona.

Tampereella 13.7.2010

Säätöyhteisö B2 ry
Hallitus

(*1) Luonnollinen poikkeus säännölle ovat B2:n itse lanseeraamat ja/tai operoimat palvelut, kuten B2IRC-keskusteluverkko, sekä Aniki.fi ja Cosplay Finland Tour, joissa toimimme yhtenä osana hallintoa.